Dawidowsky, Barbara (2019) Povezanost insuficijencije konvergencije očnih jabučica sa sindromom poremećaja pažnje u djece [Relationship between convergence insufficiency and attention deficit hyperactivity disorder]. PhD thesis, Sveučilište u Zagrebu.
PDF
Download (977kB) |
Abstract
ADHD syndrome (attention deficit/hyperactivity disorder) is a developmental disorder of self-control. It consists of problems with attention span, impulse control and activity level. One of the symptoms is a disturbance in reading and writing, as well as a visual disturbance that a child or a parent cannot precisely describe. That state is often recognized in preschool and school age as the expectation of abilities that consist of longer concentration and better attention arise. Convergence insufficiency is an inability to maintain a binocular function while working at near distance; it is characterized by a patient’s inability to converge eyes as the object moves closer from a distance to the near and/or the inability to maintain the near point of convergence. It leads to a loss of binocular vision and results in reading difficulties or other near tasks impairment. We noticed that children diagnosed with ADHD had a high incidence (35.6%) of convergence insufficiency (CI). The symptoms of these two conditions can overlap and both can interfere with reading and learning abilities. The aim of our study was to evaluate the relationship between ADHD and CI, measuring CI before and after the orthoptic treatment and establish whether improving of convergence in patients with ADHD simultaneously improves concentration. Furthermore, we wanted to determine whether improvement of near point of convergence (NPC) and binocular vision after orthoptic exercises have any impact on children and adolescents diagnosed with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and convergence insufficiency (CI). Results of the study showed that orthoptic therapy enhanced the NPC and improved stereovision in patients with ADHD. Results of d2 Test implied that attention had enhanced as well, and we found a correlation between the improvement of convergence and the improvement of attention. The results showed that only 12,2% of the attention improvement cases can be explained as a direct result of orthoptic therapy.
Abstract in Croatian
Sindrom poremećaja pažnje s hiperaktivnošću (ADHD) ima tri podtipa: kombinirani tip s karakteristikama hiperaktivnosti, impulzivnosti i pomanjkanja pažnje, tip s nedostatkom pažnje kao primarnom karakteristikom i tip u kojem dominiraju simptomi impulzivnosti i hiperaktivnosti. U djece s ADHD-om često se javljaju poteškoće pri radu na blizinu, a naročito tijekom čitanja: mute im se slova, gube redove, vide duplu sliku, a žale se na glavobolju, umor i bol oko očiju. Oftalmološkim pregledom našli smo da je u 35,6% djece s ADHD-om (i to kombiniranim podtipom i podtipom s primarnim nedostatkom pažnje) istodobno prisutna i insuficijencija konvergencije. Konvergencija je sposobnost očnih jabučica da prate predmet koji se približava kako bi se formirala njegova jedinstvena trodimenzionalna slika. Na taj se način postiže binokularni vid i omogućava rad na malim udaljenostima. U insuficijenciji konvergencije (IK) javljaju se simptomi slični onima na koje se djeca s ADHD-om žale, a poremećaj binokularnog vida i smetnje pri radu na blizinu koji ta djeca imaju uspješno se liječe ortoptičkim vježbama za poboljšanje konvergencije. S obzirom na preklapanje simptoma djece s ADHD-om i onih s insuficijencijom konvergencije, proveli smo istraživanje u kojem smo odredili povezanost ta dva stanja i ispitali utjecaj poboljšanja konvergencije i binokularnog vida na pažnju i koncentraciju. Hipotezu da ortoptičke vježbe koje poboljšavaju konvergenciju dovode i do poboljšanja pažnje u djece s ADHD-om ispitali smo na skupini od 50 bolesnika od 6 do 18 godina kojima je istodobno dijagnosticirana IK i ADHD (kombinirani podtip i podtip s nedostatkom pažnje). Rezultati našeg istraživanja pokazali su da ortoptičke vježbe dovode do poboljšanja konvergencije i binokularnog vida i u djece s ADHD-om. Smanjenje subjektivnih smetnji dokazali smo statističkim poboljšanjem rezultata ankete sastavljene za potrebe ovog istraživanja, a rezultati Testa d2 kojim smo objektivno odredili pažnju i koncentraciju u ispitivanoj skupini pokazali su nakon ortoptičke terapije statistički značajno poboljšanje u kategoriji brzine procesiranja (UB), ukupnom broju obrađenih znakova umanjenom za broj pogrešaka (UB-P) i mjeri koncentracije (MK). Određivanjem korelacije konvergencije i pojedinih mjera Testa d2 (MK, UB, UB-P) pronašli smo blagu i srednju korelaciju u svim mjerenjima, što znači da su ispitanici s boljom konvergencijom postizali i bolje rezultate pažnje i koncentracije. Rezultati ispitivanja direktnog utjecaja ortoptičkih vježbi na poboljšanje pažnje u djece s IK i ADHD-om su pokazali da se u samo 12,2% ispitanika poboljšanje pažnje može objasniti kao izravna povezanost s poboljšanjem konvergencije. U istraživanju smo pokazali da je ortoptička terapija uspješna i u djece s ADHD-om i da ona dovodi ne samo do poboljšanja konvergencije i binokularnog vida nego i do poboljšanja pažnje i koncentracije. Nadalje, utvrdili smo povezanost ADHD-a s insuficijencijom konvergencije te pokazali da postoji korelacija između insuficijencije konvergencije i pažnje i koncentracije.
Item Type: | Thesis (PhD) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Mentors: |
|
||||
Departments: | Izvan medicinskog fakulteta | ||||
Depositing User: | Anja Majstorović | ||||
University: | Sveučilište u Zagrebu | ||||
Institution: | Medicinski fakultet | ||||
Number of Pages: | 80 | ||||
Status: | Unpublished | ||||
Creators: |
|
||||
Date: | 9 September 2019 | ||||
Date Deposited: | 15 Nov 2019 10:09 | ||||
Last Modified: | 15 Nov 2019 10:09 | ||||
Subjects: | / | ||||
Related URLs: | |||||
URI: | http://medlib.mef.hr/id/eprint/3497 |
Actions (login required)
View Item |
Downloads
Downloads per month over past year